אחד המחקרים המעניינים שנערכו בעידן האינטרנט נועד למדוד את ההשפעה של כתיבה יעילה לאתרים. כוונתי היא ל: הדגשת מילות מפתח חשובות בטקסט, כותרות וכותרות משנה בעלות משמעות במקום סתם כותרות מתחכמות, שימוש בפירוט בשיטת שורות הדגש (Bulleted lines), נושא מרכזי אחד בכל פסקה, כתיבת טקסט בשיטת הפירמידה ההפוכה, וצמצום אורך הטקסטים לידי (בערך) חצי מהמקובל.
מחקר מידת ההשפעה של כתיבת אינטרנט משופרת שמוצג במאמר זה שם דגש על הטכניקה הניסוחית והוויזואלית בה הוצג המידע ועל השפעת וריאציות שונות על מידת השימושיות של האתר בעיני הגולשים. לצורך כך, החוקרים פיתחו חמש גרסות שונות של אותו אתר אינטרנט, הכולל את אותו מידע בסיסי עם אותה מפת אתר ואפשרויות ניווט – רק בניסוחים שונים.
כפי שהתוצאות המוצגות בהמשך מראות, השימושיות הנמדדת הייתה גבוהה באופן משמעותי בגרסה המתומצתת (58% יותר שימושיות), ובגרסה הניתנת לסריקה/קריאה קלה (47% יותר שימושיות). אך ההפתעה האמיתית הגיעה כששולבו שלוש השיטות לשיפור סגנון כתיבה באינטרנט לידי אתר אחד – שיפור של 124% בשימושיות!
1) כתיבה שיווקית בשיטת 'הארד סל': כתיבה בסגנון זה מצויה לרוב באתרים מסחריים רבים. "רשות הטבע והגנים מציגה שפע של אטרקציות אהובות שמושכות קהל גדול של אנשים בכל שנה ובמיוחד בחול המועד פסח, ללא יוצא מן הכלל. בשנת 2006 חלק מהאטרקציות האהובות והפופולריות ביותר היו שמורת עין גדי (יותר מ - 32,000 מבקרים), שמורת טבע נחל בניאס (מעל 30,000), גן לאומי ירקון (מעל 27,000), גן לאומי קיסריה (26,000) וגן לאומי אשקלון (24,000)". מידת השימושיות שנמדדה בשיטת כתיבה זו זכתה ללא יותר ולא פחות מאשר 0%. לא נעים, במיוחד כשלוקחים בחשבון שרוב האתרים כתובים כך.
2) כתיבה שיווקית עם טקסט תמציתי:כאמור, בשיטה זו כותבים את אותו דבר עם מחצית מספירת המילים ביחס למקובל ולשיטה הקודמת. "בשנת 2006, 5 מהאטרקציות התיור הישראליות הפופולריות ביותר היו שמורת עין גדי, שמורת טבע נחל בניאס, גן לאומי ירקון, גן לאומי קיסריה וגן לאומי אשקלון". מידת השימושיות שנמדדה כאן היא 58%.
3) כתיבה שיווקית עם פריסת טקסט הניתן לסריקה/קריאה קלה יותר: בשיטה זו לקחו את אותו טקסט בדיוק כפי שהופיע בסעיף הראשון, ופרסו אותו באופן נכון שמאפשר סריקה קלה יותר של האתר. "רשות הטבע והגנים מציגה שפע של אטרקציות אהובות שמושכות קהל גדול של אנשים בכל שנה ובמיוחד בחול המועד פסח, ללא יוצא מן הכלל. בשנת 2006, חלק מהאטרקציות האהובות והפופולריות ביותר היו:
- שמורת עין גדי (יותר מ - 32,000 מבקרים)
- שמורת טבע נחל בניאס (מעל 30,000)
- גן לאומי ירקון (מעל 27,000)
- גן לאומי קיסריה (26,000)
- גן לאומי אשקלון (24,000)"
מידת השימושיות שנמדדה בשיטה זו הינה 47%.
4) כתיבה שיווקית בנימה אובייקטיבית: התוכן כאן כמעט זהה לתוכן שהוצג בסעיף 1, רק שהוא מוצג באופן ניטראלי ללא שימוש בסופרלטיבים מיותרים או תיאורי מכירה אגרסיביים. "רשות הטבע והגנים מציעה כמה וכמה אטרקציות. בשנת 2006, חלק מהאתרים המתוירים ביותר היו שמורת עין גדי (יותר מ - 32,000 מבקרים), שמורת טבע נחל בניאס (מעל 30,000), גן לאומי ירקון (מעל 27,000), גן לאומי קיסריה (26,000) וגן לאומי אשקלון (24,000)".
מידת השימושיות שנמדדה – 27%.
5) נוסח טקסט משולב: שילוב כל יתרונות הכתיבה השיווקית שהוכחו כיעילים יותר בסעיפים הקודמים - תמציתיות, קלות סריקה/קריאה ואובייקטיביות. "בשנת 2006, חמשת האתרים המתוירים ביותר של רשות הטבע והגנים היו:
- שמורת עין גדי
- שמורת טבע נחל בניאס
- גן לאומי ירקון
- גן לאומי קיסריה
- גן לאומי אשקלון"
124% שימושיות נמדדה כאן!
סיכום: הפתעה מסוימת נרשמה בקרב החוקרים שגילו שהשימושיות השתפרה בגרסת הסגנון האובייקטיבי (27% יותר שימושיות). הם אמנם ציפו שהגולשים יעדיפו גרסה אובייקטיבית על פני כתיבה לאתר שכל כולה קידום מכירות (כפי שאכן קרה), אבל חשבו שמדדי היעילות והשימושיות יהיו זהים בשתי הגרסאות. הסיבה לכך היא ש'שפת קידום מכירות אגרסיבית' מטילה עומס קוגניטיבי על הגולשים שמבזבזים אנרגיה על סינון מידת ההפרזה בטקסט כדי לאתר את העובדות. כשאנשים קוראים פסקה שמתחילה ב: "רשות הטבע והגנים מציגה שפע של אטרקציות אהובות שמושכות קהל גדול של אנשים" התגובה הראשונה שלהם היא "לא, זה בטח לא בדיוק ככה", ומחשבה זו מאיטה אותם ומסיחה את דעתם משימוש יעיל באתר. אם זה הדין לגבי רשות הטבע והגנים, שהינו גוף תמים לכאורה הפועל מטעם המדינה, קל וחומר שכללים אלה חלים על אתרים של גופים מסחריים בעלי כוונות רווח ברורות.
"כותב טוב", הוא סטודיו קופירייטינג ותיק כל כך שטקסטים שלו נמצאו במערות בית גוברין מהתקופה שקדמה להמצאת הטקסט. חוץ מספרי ביוגרפיה ומקצוע, צוות "כותב טוב" מייצר טקסטים למגזר העסקי, הפרטי, בני מיעוטים ובני תערובת. האמת שזה לא משנה, כולנו בני אדם וכולנו (לפחות חלקנו) קוראים וכותבים טוב. "כותב טוב" - קופיריטינג, עריכת תוכן וסופרי צללים. www.kotevtov.com